!! A dost !! Windows a jeho proměny
Musím si zase jednou postěžovat. Na neschopnost a neodbornost. Tentokráte firmy Microsoft v české republice. Za 16 let kdy se věnuji počítačům opravdu intenzivně jsem nepotřeboval jejich help desc kontaktovat a jen několikrát použil linku pro aktivaci produktu. Tady bez připomínek a stížností. Dík opravdu špatným výsledkům ve zprovozňování nebo jen upgrade Windows 10 jsem ale tentokrát musel zavolat. Výsledek? Kdybych popřemýšlel a měl větší trpělivost, mohl jsem na to přijít sám. Protože já tvrdím že stejně jako v jakémkoli jiném OS, je i ve Windows v podstatě vše nastavitelné. Jenomže jsem nemyslel. Respektive nepoužil vlastní rozum. Byl jsem líný!
O co šlo
Po nejnovějším update na sestavení 14390 vydané 15.7. pro insidery a 14 dní poté pro běžné uživatele se mně, po nějakém tom čekání a update před cca 14. dny (snad okolo 19.9.), stala podivná věc. Krom ostatních. Dole v liště se pouze u hodin změnila barva písma na černou a tedy je prostě, jednoduše nebylo vidět. Jinak funkčnost standartní. V nastaveních hodin nic. V možnostech či registrech nic. V… no ale to už jsem nedomyslel. Zdánlivě banální problém vyřešený jednoduchou radou na help descu Microsoftu ČR. Ale!!!!
Jak to šlo
V pátek 30.9. jsem absolvoval téměř desetiminutový hovor a dozvěděl se, že musím sedět u počítače který má ten problém. Znělo to logicky a jediné co mne opravdu naštvalo, byl požadavek na stav antivirového software. A pán z té podpory mi neustále vnucoval slovo Avast. Když jsem hovor ukončil s ponaučením že tedy opravdu až jindy páč jedině od daného PC, dozvěděl jsem se od kolegů (řešil jsem to v pracovní době :O ), že pravděpodobně došlo ke špatné interpretaci slov. Já prohlásil „a váš defender je také vypnutý“, no a ten trouba to asi slyšel jako „avast je také vypnutý“. Tady musím připomenout, že kontakt s HD mrkvosoftu je dost potížový už jen v tom, že mají neustále zarušené linky a poslech lidí i slyšitelnost vaše je dosti tragická. Celkem bych sázel na špatná nastavení i možnosti HF sad. Mám své zkušenosti.
Víkend a dále
V pondělí jsem pokus opakoval a doslova zuřil. 20 minut čekání a první se ozval anglicky hovořící operátor. No tak to pardon! Jsme v česku. On mne vypnul a „odhodil“ do fronty na začátek. Čekání, čech, vyptávání na kde co a hovor přerušen v půli slova. Další čekání a opět anglický operátor. To už jsem pěnil a řval do telefonu czech please, czech speak. Opět čech a nucení. Nemáte dostatečně moderní PC, nemáte nejnovější ovladače chipsetu, grafiky, zvukovky, mozku. Kurvaaaaa. Co to vše má společné s barvou písma jediné drobnosti? Položil mi to. Nedivím se a vztek naprosto nepříčetný.
Další den
Dnes, v úterý 4.10. jsem začal v 9:19 a relativně rychle se dopracoval k prvnímu živému člověku. A průser. Když pominu tu miliardu naučených otázek vedoucích leda k hovnu, dostal jsem opravdu zajímavou nabídku. Možnost. „Povolte nám vzdálenou správu a za 1580 peněz vám prozkoumáme počítač a jeho možnosti“. No to tedy neee! Doslova: „nebudete se rejpat v mém soukromí za mé peníze“. Takže druhá, „jestliže nehodláte souhlasit s našimi doporučeními a nabídkami (přeinstalovat systém, vrátit se ke starší verzi) nemáme se o čem bavit a končím“. Položila telefon.
Vztek, zuřivost, nadávky do éteru…
A další volání. A další hodina v prdeli. Každopádně když jsem se nakonec opět dovolal a stal se zázrak. Zázrak, který já nazývám profesionalitou. Paní mi v naprosté pohodě položila několik už dávno zodpovězených otázek a požádala o sečkání. Já tedy nějaké 3 minuty čekal a dočkal se. Navedla mne do systému a požádala o odkliknutí několika maličkostí.
Můj přístup?
Odklikal jsem a prohlásil: „nenávidím systém podpory microsoftu, ale vy jste snad geniální“. Stačilo totiž jen malinké upravení v nastavení a vše je OK. Mne to nenapadlo a dost se stydím. Nenapadlo to ani mé kolegy a stejně tak to cítím za ně. Nenapadlo to ale ani operátory před ní a ty bych zkopal do krychle! Málem mne totiž přesvědčili o zastarání mého hardware, o mé neschopnosti, o mnoha nesmyslech okolo ovladačů.
V čem to vězí?
Při upgrade namísto čisté instalace se prostě občas stane a stává, že se nezkompletují původní údaje o nastavení a je zapotřebí právě jen tato nastavit znovu. Tady šlo o nastavení >> přizpůsobení >> motivy >> nastavení motivu >> stačí jen zvolit některý původní ze systému a pak už jen znovu ten svůj. To je celé. Snadné. Směšné.
Antivir od MS a primární prohlížeč
Tady už je to otravnější. V obou mých PC, tedy NTB a PC stolním se po upgrade odmítnul nechat nastavit výchozí prohlížeč. Vše, tedy hlavně prokliky z linků odložených do mailu nebo například parádního poznámkáče OneNote jde rovnou do Edge prohlížeče. Rady paní z HD mrkvosoftu mířily na reinstalaci stávajícího prohlížeče nejnovější verzí z intalátoru staženého z originální nabídky producenta. Toto už mi několikrát pomohlo v jiných problémech.
Ne ale tentokrát
Takže? Nastavení >> systém >> výchozí aplikace >> webový prohlížeč >> pokud nepůjde zvolit a po výběru se neobjeví jako zvolený >> nastavit výchozí možnosti podle aplikace >> vyberte svůj oblíbený prohlížeč >> vyberte první možnost >> nastavit tento program jako výchozí…
Víte, já bych teoreticky měl držet hubu. Dělám podobnou práci a nemohu sebe sama prohlásit za kdovíjakého borce. Jenomže se nestydím to přiznat a zákazníkovi běžně říkám když si s něčím nevím rady. A slibuju. Že se poradím s kolegy, že jeho potřeby postoupím dál a výše. Tedy směrem k někomu, kdo toho umí více než já. A funguje to.
Podpora woken? Směšná, špatná a drahá. Ztráta času, potřeba pomoci sobě samému. Takže nepodpora. Pro mne šmejdi! MDMP
V práci naštěstí tyto problémy řeší IT oddělení a doma používám systém, kde se mně samo od sebe nerozhazuje nastavení a mám vše včetně aktualizací pod kontrolou. Ale přístup MS ke koncovému uživateli je naprosto otřesný.
V práci to jinak než přes správce IT ani nejde. Bezpečnostní politika. Každopádně ten přístup operátorů mrkvosoftu je bezpříkladný. Neskutečný. Já si dnes ještě vzpoměl, jeden z těch blbců po mně chtěl abych otevřel PC a přečetl mu ze základní desky její typ. Oni prostě vůbec netušili co dělají.